APP is een Nederlandse thriller. De titel sprak me aan, omdat ik nogal gek ben kop apps en andere digitale media die het leven makkelijker maken. Net als de meeste andere films die ik kijk, staat deze op Netflix. Wat vond ik van deze thriller?

Inhoud van de film

Anna Rijnders studeert psychologie. Na een verkeersongeluk gaat ze ze helemaal in de virtuele wereld. Bij dat ongeluk werd haar broertje Stijn verlamd. Ze is verslaafd aan haar smartphone. Ze gebruikt haar telefoon voor contact met de buitenwereld waarvoor ze gebruik maakt van social media en apps.

Sophie is haar beste vriendin en Daan is haar vriend. Als Anna wakker wordt, kan ze zich de volgende dag weinig herinneren van het wilde feest dat de avond daarvoor plaatsvond. Ze doet de ontdekking dat een vreemde een mysterieuze APP op haar telefoon gezet. Die app heeft het antwoord op haar vragen. Het gaat niet alleen om vragen over de geschiedenis en wetenschap, want de APP weet ook dingen over haar vragen over haar leven en dat van haar vrienden. Ze begint via de vreemde app hele bizarre teksten en codes te ontvangen. Deze teksten en codes hebben betrekking tot het plotselinge overlijden van mensen uit haar omgeving. Langzaam begint ze te beseffen dat de APP meer is dan alleen handig.

Verkrijgbaar als DVD en Blureray.

Mijn menig

Ik vond deze thriller bijzonder boeiend. Natuurlijk weet ik van het bestaan van een verslaving aan social media en dergelijke. Ik wist alleen niet dat het deze bizarre vorm kan aannemen. Het effect van zo’n app is onder omstandigheden van een verslaving veel heftiger dan bij mensen die zo’n APP minder serieus nemen. Nu begin ik me af te vragen wat ik zou doen als ik in haar schoenen had gestaan. Ik vind de film in dat opzicht geloofwaardig overkomen.

Het acteerwerk vind ik goed, omdat de acteurs het verhaal op een boeiende manier weten over te brengen. Ik stond er wel verbaasd van dat we in Nederland zelfs acteurs hebben die ik niet ken en die zo goed zijn.Met de kijkwijzer ben ik het zeker eens. Er komt drugs, alcohol en grof taalgebruik in de film voor. Er komen niet specifiek enge dingen in de film voor, maar de context maakt de APP eng. Natuurlijk is het eng dat er plotseling op een myserieuze manier mensen overlijden. Maar er komen geen enge monsters in de film voor.